Woonbuurten leefbaar maken
Van "Het Ninove van morgen? Jij hebt gesproken!"
Ga naar het project
Sommige woonbuurten worden nog altijd overheerst door het doorgaand auto verkeer. Voor sommige centrum straten is dit echt niet meer nodig omdat er alternatieven zijn.
Een voorbeeld is het Sint Jorisstraatje in Ninove. Parallel aan deze straat heb je de Edmond De Deynstraat waardoor het Sint Joristraatje als voorbeeld in aanmerking kan komen om er een echte woon- of leefstraat van te maken.
Hoe zie ik een woon- of leefstraat:
- uitgezonderd plaatselijk verkeer, Max snelheid: 10km/uur. Liefst kasseien, want die remmen sowieso de snelheid.
- Een straat zonder stoep, dus van gevel tot gevel, met groene plekken die als gemeenschappelijke voortuintjes kunnen ingericht en gebruikt worden.
- Gelijktijdig een buurtcomité oprichten, waardoor er inspraak en betrokkenheid is, maar ook een verantwoordelijkheidsgevoel. En natuurlijk dit comité begeleiden en helpen om de lokale problemen op te lossen.
- .....
Ik ben ervan overtuigd dat dergelijke woonbuurten pareltjes kunnen worden in de binnenstad en waar alle stadsbewoners graag door zal wandelen en/of fietsen. Je kan deze woonbuurten ook zien als toegangswegen tot de binnenstad voor voetgangers en fietsers.
Kandidaten zoals het Sint Jorisstraat zullen er genoeg zijn. Ik denk dan ook nog aan het kerkplein en de ruimere omgeving, waar doorgaand verkeer echt niet nodig is. Dit kan een prachtige woonbuurt worden waar alle stadsbewoners rust kunnen vinden, maar ook de toerist welkom zal zijn bij zijn bezoek aan de Ninoofse prachtige abdijkerk. En ja, er zullen altijd enkelingen zijn die het ongelooflijk lastig zullen vinden omdat de sluipweg naar de ring via de Kloosterweg dan niet meer kan gebruikt worden. Maar dat mag niet het enige argument zijn om deze buurt niet gezellig en leefbaar te maken.
