Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Ninove

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Ninove Home
  • Home
  • Activiteiten
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Kurt van den Driessche

Lid sinds 17 juni 2019

Van opleiding architect, met interesse in wetenschap en natuur. Als inwoner van Gooik altijd zeer veel naar Ninove geweest en uiteindelijk ook naar Ninove uitgeweken in 1998 waar ik ook mijn vrouw heb gevonden. 

Tijdens mijn opleiding was de zone rond het stadspark van Ninove het onderwerp voor mijn eindproject. Sinds ik hier woon ben ik ook actief geweest in adviesorganen als de Gecoro, Minaraad, Erfgoedraad. In 2012 verkozen als gemeenteraadslid, na 6 jaar erkend als een van de actiefste gemeenteraadsleden, maar (net) niet herverkozen geraakt. Al ben ik wel eerste opvolger en zal ik wellicht weer zetelen vanaf 2021 of 2022.

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 24 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

VEILIG MET DE FIETS, FIETSPADEN

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Dan heb je voldoende, voldoend brede en goed onderhouden fietspaden nodig. Liefst weg van de straat (via trage wegen), gescheiden van de straat (verhoogd of met haagje ertussen) of via fietsstraten. En als dat niet lukt (bvb in de stad) maar de straat is breed genoeg, dan is een echt fietspad aangewezen.

ONVEILIGHEID (SGEVOEL), NINOVE BEWAAKTE STAD

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Soms is iets wel veilig, maar voelt het zo niet aan. Zowel onveiligheid als het onveiligheidsgevoel moeten en kunnen worden aangepakt. Verplaatsbare en verborgen camera's (geen vaste) moeten zorgen dat het ook veilig blijft en als er toch een incident is, dat de dader kan worden opgespoord. Daar kunnen BIN's ook hun steentje toe bijdragen, maar dus ook zwerfvuiljagers, meer blauw op straat (ook met de fiets) en stadswachten. Verplaatsbare camera’s hebben het voordeel dat ze de problemen kunnen ‘volgen’ als die zich gewoon verplaatsen.

Ook onveiligheidsgevoel moet weg.

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Soms is iets wel veilig, maar voelt het zo niet aan. Zowel onveiligheid als het onveiligheidsgevoel moeten en kunnen worden aangepakt.Veilig te voet. Dan heb je voldoende, voldoend brede en goed onderhouden voetpaden nodig. Waar? Waar er nood aan is. In de binnenstad en op plaatsen met veel voetgangers (zoals aan scholen) aan beide zijden van de straat en liefst 150cm breed indien het kan. Op plaatsen met minder voetgangers liefst aan elke zijde van de straat waar veel bebouwing is, maar toch minstens aan één kant en minstens 80cm breed om er ook met rolstoel of kinderwagen op te kunnen. Waar weinig bebouwing is kunnen voetgangers lange verplaatsingen beter en veiliger via trage wegen doen, waar geen gemotoriseerd verkeer mogelijk is.Veilig met de fiets. Dan heb je voldoende, voldoend brede en goed onderhouden fietspaden nodig. Liefst weg van de straat (via trage wegen), gescheiden van de straat (verhoogd of met haagje ertussen) of via fietsstraten. En als dat niet lukt (bvb in de stad) en de straat is breed genoeg, dan is een fietspad aangewezen. In smalle straten kunnen fietssuggestiestroken een optie zijn maar zijn pictogrammen (afbeelding fiets en afbeelding 'hoedje' of 'sergeant') goedkoper. Als ze in prefabbeton ingewerkt worden zijn ze ook duurzaam en onderhoudsvrij. Eveneens belangrijk zijn veilige oversteekplaatsen. Op plaatsen met veel fietsers zou het al een groot verschil zijn mochten zij 1,5 seconden vroeger groen hebben dan gemotoriseerd verkeer. Als met vraaggestuurde lichten wordt gewerkt, zouden deze direct moeten reageren ipv de fietser nodeloos te laten wachten. Dat werkt niet motiverend... Zeker niet bij regen. Veilig met de auto. Dat kan door goed onderhouden wegen en veilige kruispunten. De voorrang van rechts werd ingevoerd in de tijd van paard en kar en is blijkbaar een verkeerde interpretatie geweest van een Engels model, waar die regel ook gold. Alleen rijden ze daar links... Het zou veel duidelijker, veiliger en vlotter gaan om telkens één verkeersstroom (de belangrijkste) voorrang te geven en andere stromen uit de voorrang te halen. Die hoofdstroom hoeft trouwens niet rechtdoor te gaan, maar kan perfect een bocht van 90° maken. Beste voorbeeld: de as Parklaan-Brusselstraat die belangrijker is dan de doorgaande beweging Brusselstraat-Burchtdam. Slimme verkeerslichten en aangepaste groen-fasen afhankelijk van het moment van de dag, moeten er voor zorgen dat verkeer op de ring vlotter gaat dan via sluipwegen.Veiligheidsgevoel. In een propere en goed verlichte buurt, zal men zich minder snel onveilig voelen. Verplaatsbare en verborgen camera's (geen vaste) moeten zorgen dat het ook veilig blijft en als er toch een incident is, dat de dader kan worden opgespoord. Daar kunnen BIN's ook hun steentje toe bijdragen, maar dus ook zwerfvuiljagers, meer blauw op straat (ook met de fiets) en stadswachten.

Genieten langs de Dender

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Ninove keert nog altijd in grote mate de rug naar de Dender. Onbegrijpelijk. Want de Dender is een troef die andere steden dikwijls niet hebben. Sloop de waterkeerwand langs het stadspark en maak meer richting de bebouwing een natuurlijke (winter)dijk met erop een nieuw jaagpad. Zo kan de Dender deel uitmaken van het stadspark.Aan de Kaaischool kunnen kajakken en aanverwanten worden verhuurd door de stad of een private uitbater. Achter de Fabelta site is er een mogelijkheid een jachthaven aan te leggen, met mogelijkheid tot waterrecreatie. Die zorgt voor meer buffercapaciteit en kan positief zijn voor de bewoning die er op de Fabelta site is gepland. De haven zal dan ook zichtbaar zijn vanaf de Koning Boudewijnlaan.

GEEF VRACHTWAGENS EEN EIGEN PARKEERZONE

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Een (eventueel betalende) beveiligde en goed uitgeruste vrachtwagenparking waar beroepschauffeurs kunnen overstappen van eigen vervoer (fiets of auto) naar de vrachtwagen en omgekeerd, kan helpen de woonomgevingen vrachtwagenvrij te houden. Nu hebben die mensen dikwijls geen andere keuze dan de wet te overtreden.

VAN NUTSKASTEN NAAR KUNSTKASTEN

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Onze stad ligt bezaaid met grijze en onaantrekkelijke nutskasten (TV - Elektriciteit - ...) Dat zijn perfecte 'dragers' voor wat straatkunst of om de foto's van de stadsfotografen op te kleven of foto's uit de oude doos. Zo koppelen we het nuttige aan het aangename.

Deel van een geheel

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Om zich thuis te voelen, moet elke Ninovieter voelen dat hij/zij deel uitmaakt van een groter geheel van mensen die een zeer groot aantal 'gemene delers' hebben. Taal is bij uitstek de grootste gemene deler. Het lokale dialect kennen (al zijn er wel lokale verschillen), is een kers op de taart. Niet alleen nieuwkomers moeten maximaal aangezet worden de taal aan te leren, maar ook wie hier al jaren woont en de taal nog niet kent. Ninove is een Vlaamse gemeente en dat moet dringend meer in de verf worden gezet. Wie het Nederlands niet machtig is zal nooit Ninovieter kunnen worden. Als dat om grotere groepen begint te gaan, zal dit er ook voor zorgen dat een Ninovieter zich niet meer thuis voelt in de eigen buurt of stad. Dat punt is zelfs al bereikt. Een actief taalbeleid is dan ook noodzakelijk. Geen uitzonderingen, hooguit overgangsmaatregelen voor wie echt nieuw is. Dat we daarbij handelaars en horeca moeten betrekken is duidelijk. Zij komen meer dan de stadsdiensten in contact met anderstaligen. Zelf had ik het idee dat handelaars bvb 10% (taal)korting zouden kunnen geven aan wie hen in het Nederlands aanspreekt. Dat hoeft geen inkomensverlies te betekenen, als die 10% er eerst overal wordt bij gerekend. In dat geval is het zelfs 10% winst indien iemand zijn (taal)korting niet vraagt.Een tweede gemene deler is onze eet-, drink, en feestcultuur die bijna altijd gebaseerd is op (eeuwen oude) tradities en onze eigen Vlaamse en Ninoofse geschiedenis. En ook al zijn veel van die feestdagen religieus van oorsprong, die religieuze boodschap wordt stilaan verwaarloosbaar. Om zich thuis te voelen moet er dus minstens ook altijd een aanbod van lokale drank en voeding zijn. Zeker op activiteiten door de stad georganiseerd, maar de stad kan dit ook aanmoedigen bij private initiatieven.Een derde gemene deler zijn de vele verenigingen die de stad rijk is. Sport-, cultuur-, feest-, wijk- of andere verenigingen, zijn plaatsen waar mensen op dezelfde golflengte zitten, mekaar begrijpen, aan één doel werken. Die verenigingen verdienen dus ook ondersteuning, al kan de stad aan elke vorm van steun best een taalvoorwaarde koppelen. Het heeft immers geen zin initiatieven te ondersteunen waar de eigen bevolking zich niet 'thuis' voelt door het gebruik van andere talen.Maar om me thuis te voelen, is ook het openbaar domein en de infrastructuur van belang. Er moet plaats zijn om in dezelfde taal, in groep (of met de vereniging) samen te komen en die 3 gemene delers uit te spelen. Dat vraagt ontmoetingsruimtes en infrastructuur allerhande, waar dan wel weer de nadruk moet worden gelegd op de taal. Zo kan men aan elke openbare locatie waar mensen mekaar ontmoeten (spelen, sporten, keuvelen) een bordje komen met een tekst 'Wij spelen in het Nederlands', of 'Wij sporten in het Nederlands' of 'Wij lameren in het Nederlands' … Gratis voor wie Nederlands gebruikt, betalend voor anderen. Sporadische controles door stadswachten zijn daarbij een optie. In de eerste plaats om te sensibiliseren en enkel te innen bij wie pertinent blijft weigeren.

DIALECT VERSIE STRAATNAMEN EN BUURTEN

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Vele straten en buurten hebben ook een variant in het dialect. Deze vermelden onder de officiële naam, ook al is die in de loop der tijd gewijzigd, houdt het dialect levend.

VEILIG EN VLOT MET DE AUTO

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Slimme verkeerslichten en aangepaste groen-fasen afhankelijk van het moment van de dag, moeten er voor zorgen dat verkeer op de ring vlotter gaat dan via sluipwegen.

WATERRECREATIE OP DE DENDER

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Om waterfietsen, kajaks of andere drijvende voertuigen te kunnen verhuren, moet je een locatie hebben waar je deze kan opslaan, verhuren en te water laten. De Kaaischool is ideaal gelegen hiervoor. De verhuur kan door de stad zelf, of in concessie worden gegeven.

VEILIG TE VOET, OVERSTEKEN OP GEWESTWEGEN

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Op gewestwegen moet er dringend op worden aangedrongen om zeker binnen de bebouwde kom en waar secundaire straten aansluiten op de gewestweg, zebrapaden te voorzien. Buiten de bebouwde kom ook en als het gaat om bredere wegen, liefst met een eiland in het midden om in twee keer en dus veiliger te kunnen oversteken.

Kansen bieden en kansen grijpen.

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Alle kinderen zijn gelijk en moeten dezelfde kansen krijgen. Maar niet alle mensen (of kinderen) staan sterk genoeg om de geboden kansen te kennen of te grijpen. Het aanbod van hulp moet daarom beter bekend worden gemaakt bij de risico groepen. Kansen grijpen vraagt ook inspanningen, zoals bereidheid om de taal te leren, werkervaring op te doen, om te scholen, …Mijn principe: geef een hongerige geen eten, maar een vislijn of een lap grond om groenten te telen. Dat betekent dat wie noden heeft, moet worden aangemoedigd om die zelf te leren lenigen (hoofdzakelijk via taal en werk). Die mensen help je geen stap vooruit door hen alles in de schoot te werpen.Als armoede bij kinderen wordt vastgesteld, dan moet men de oorzaak zoeken. De kans is groot dat een probleem bij de ouders aan de basis ligt. In dat geval is het belangrijk dat probleem op te lossen. Weer niet door geld toe te stoppen, of het kind te blijven voorzien van eten en kleren, maar door de oorzaak aan te pakken. Dit vraagt medewerking van school en OCMW. De ouders wijs je dan best op hun verantwoordelijkheid in het belang van hun eigen kind en diens toekomst. Ook dat ze er als gezin alle belang bij hebben de problemen aan te pakken en uit de neerwaartse spiraal te raken. In het ergste geval moeten kinderen tegen het gedrag van hun ouders worden beschermd...  Armoede bij volwassenen kan vele oorzaken hebben. Ook daar is het beter de oorzaak aan te pakken, dan blind de putten de dempen. Dat vraagt hulp op maat (bij OCMW) en ook enige soepelheid bij de hulpverleners.Maar voor niets gaat alleen de zon op... Voor wat, hoort wat. Dat wil zeggen dat de stad/overheid niet alleen kansen moet bieden (taallessen voorzien, omscholing voorzien, schuldbemiddeling aanbieden, leren omgaan met geld, helpen om verslavingen aan te pakken, job's voor kwetsbaren voorzien) maar dat mensen die kansen ook moeten grijpen. Wie geen inspanning doet om uit de problemen te raken, kan ook niet  verwachten dat de gemeenschap hem/haar geld blijft toestoppen. Hoe hard dat ook klinkt. Zeker indien ook wordt geweigerd om gemeenschapsdienst vervullen (uiteraard alleen voor wie daar fysiek toe in staat is).

UITLEG BIJ STRAATNAMEN

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Straatnamen zijn niet altijd lukraak gekozen. Dikwijls verwijzen ze naar een persoon, gebeurtenis of plek die in de geschiedenis van onze stad belangrijk was. Deze uitleg vermelden onder de straatnaamborden is dan interessant om die naam te verklaren.

ONVEILIGHEID (SGEVOEL), NINOVE NETTE STAD

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Soms is iets wel veilig, maar voelt het zo niet aan. Zowel onveiligheid als het onveiligheidsgevoel moeten en kunnen worden aangepakt. In een propere, goed onderhouden en goed verlichte buurt, zal men zich minder snel onveilig voelen. Daar kunnen BIN's ook hun steentje toe bijdragen, maar dus ook zwerfvuiljagers, meer blauw op straat (ook met de fiets) en stadswachten. Voor het onderhoud van lokale bloembakken is een peter of meter uit de buurt een interessant alternatief voor een groendienst. Die laatste kunnen namelijk niet altijd komen als de nood het hoogst is en tussen twee onderhoudsbeurten door, kan het onkruid al eens een groeispurt kennen. Peters of meters kunnen dat beetje groen veel makkelijker onderhouden en met de kost van één arbeider bij de groendienst, kan je véél van die peters en meters een klein budget geven voor aankoop van bloemen en het onderhoud ervan.

DEEL VAN HET GEHEEL, TRADITIES EN GESCHIEDENIS IN ERE HOUDEN

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Naast onze taal is onze eet-, drink, en feestcultuur een andere ‘gemene deler’ voor onze gemeenschap. Die cultuur is bijna altijd gebaseerd op (eeuwen oude) tradities en onze eigen Vlaamse en Ninoofse geschiedenis. En ook al zijn veel van die feestdagen religieus van oorsprong, de tradities blijven behouden ook al is die religieuze boodschap stilaan verwaarloosbaar. Om zich thuis te voelen moet er dus minstens ook altijd een aanbod van lokale drank en voeding zijn. Zeker op activiteiten door de stad georganiseerd, maar de stad kan dit ook aanmoedigen bij private initiatieven.

EEN AANTREKKELIJKE WINKELKERN, ZONDER HIATEN

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Om de binnenstad aantrekkelijk te houden, zou een herlocalisatie van sommige winkels nuttig zijn. Ofwel via een soort vastgoedruil indien ze eigenaar zijn van een minder goed gelegen pand ofwel via een herlocalisatiepremie indien ze huren. Zo kan een ietwat afgelegen winkel een leegstaand pand in de winkelkern weer invullen. Dat is een win-win situatie voor elke betrokkene, de stad en de bezoekers van de handelskern.Een andere optie is een filiaal aantrekken van een winkel waarvan we er hier nog geen hebben. Met dezelfde financiële steun als voor starters.

BELEEF DE DENDER

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Ninove keert nog altijd in grote mate de rug naar de Dender. Onbegrijpelijk. Want de Dender is een troef die andere steden dikwijls niet hebben. Sloop de waterkeerwand langs het stadspark en maak meer richting de bebouwing (De Blokken) een natuurlijk aangelegde (winter)dijk met erop een nieuw jaagpad. Zo kan de Dender deel uitmaken van het stadspark en kunnen bezoekers van het park genieten van de Dender. Fietsers rijden dan omheen het park i.p.v. er door.Een ligweide komt per definitie beter aan de noordzijde van de Dender (linkeroever), achter PTI dus, aan ’t Oeverstekske.

VEILIG MET DE FIETS, OVERSTEKEN

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Eveneens belangrijk zijn veilige oversteekplaatsen. Op plaatsen met veel fietsers zou het al een groot verschil zijn mochten zij 1,5 seconden vroeger groen hebben dan gemotoriseerd verkeer. Als met vraaggestuurde lichten wordt gewerkt, zouden deze direct moeten reageren ipv de fietser nodeloos te laten wachten. Dat werkt niet motiverend... Zeker niet bij regen.

KANSEN BIEDEN, VOOR WAT HOORT WAT

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Kansen grijpen vraagt ook inspanningen, zoals bereidheid om de taal te leren, werkervaring op te doen, om te scholen, … Mijn principe: geef een hongerige geen eten, maar een vislijn of een lap grond om groenten te telen. Waarmee ik wil zeggen dat wie noden heeft, moet worden aangemoedigd om die zelf te leren lenigen (hoofdzakelijk via taal en werk). Die mensen help je geen stap vooruit door hen alles in de schoot te werpen.

DEEL VAN HET GEHEEL, UITNODIGENDE INFRASTRUCTUUR NODIG

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Om me thuis te voelen, is het openbaar domein en de infrastructuur van belang. Er moet plaats zijn om in dezelfde taal, in groep (of met de vereniging) samen te komen. Dat vraagt ontmoetingsruimtes en infrastructuur allerhande. Zalen, buurthuizen, pleintjes, bankjes, parkjes, … en onderhoud ervan (eventueel via peters of meters)!

Goede praktijken aanmoedigen.

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Het wiel en het warm water zijn al uitgevonden. Laat ons dus eens kijken naar wat goed gaat elders in Vlaanderen, Europa of de wereld.Ondernemers zijn mensen die hun nek uitsteken en dikwijls veel eigen centen pompen in hun droom. Starters verdienen daarom alle respect en mogen gerust een handje worden geholpen in die startfase. Maar dat mag niet te lang duren om te vermijden dat ondernemers van die steun gaan afhangen. Belastingen zijn altijd nodig. Eerst moet er een correcte basis zijn die vertrekt van objectieve parameters (bvb oppervlakte). Maar je kan wel de goede praktijken belonen. Bvb bedrijven met veel werkgelegenheid per m² bedrijfsruimte krijgen korting. Je kan ook kortingen toekennen aan bedrijven die investeren in hernieuwbare energie, groendaken, natuur rondom het bedrijf, woon-werk verkeer per fiets, … Niet uitsluiten, maar aanmoedigen dus.Om investeringen rendabeler te maken, is het ook zinvol om boven bedrijven, kantoren toe te staan, voor zover dit geen parkeerdruk op de buurt veroorzaakt. Zo benutten we dezelfde oppervlakte dubbel of driedubbel. Nu gaat in de hoogte dikwijls veel ruimte verloren.Voor kleinere en startende bedrijven zou een flexibel indeelbaar 'incubatiegebouw' nuttig kunnen zijn, evenals het stimuleren van pop-up's door eigenaren van handelspanden vrij te stellen van leegstandstaks als ze het pand tijdelijk ter beschikking stellen van pop-up's aan maximum tarieven. Om de binnenstad aantrekkelijk te houden, zou een herlocalisatie van sommige winkels nuttig zijn. Eventueel via een soort vastgoedruil indien ze eigenaar zijn van een minder goed gelegen pand. De handelskern heeft nood aan een opfrisbeurt, maar dat mag niet ten koste gaan van parkeergelegenheid. In tegendeel, in het centrum moeten er plaatsen bij komen. Dat kan bvb door het langsparkeren op de Centrumlaan, aan te passen naar schuin parkeren. In het begin van de Centrumlaan volstaan wegmarkeringen, meer naar het centrum zal dat werk wat ingrijpender zijn. Maar voldoende (gratis) parking is wel een voorwaarde om de strijd met de e-commerce, waar pakjes in de luie zetel worden besteld en voor de deur worden afgezet.Wonen boven winkels moet ook worden aangemoedigd. Dit verhoogt de sociale controle en maakt dat men zich ook na sluitingstijd nog veilig op straat zal durven begeven. Het zorgt ook voor een betere mix tussen wonen, werken, genieten, winkelen.Op dit moment is er een vorm van oneerlijke concurrentie tussen horecazaken. Sommigen kunnen gratis openbaar domein innemen voor een terras, terwijl anderen die kans niet krijgen. Aangezien het openbaar domein van iedereen is, is het ook niet meer dan normaal dat het gebruik ervan wordt belast. Net zoals een marktkramer moet betalen of iemand die met een kraam langs de weg staat. Het gaat uiteindelijk ook om uitbreiding van de commerciële oppervlakte. De inkomsten hiervan kunnen dan worden gebruikt om horecazaken die geen terras kunnen plaatsen op het voetpad, te ondersteunen in de plaatsing van rokersruimtes, geluidsisolatie of andere ingrepen om hun zaak rendabel te houden.Parkeren moet overal gratis kunnen, maar niet overal even lang gratis. Hoe dichter bij het centrum, hoe minder gratis minuten je krijgt en hoe duurder de betalende zijn (bvb half uur gratis en dan 3 euro per uur). Verder van het centrum mag je dan langer gratis staan, en wordt de kost per uur lager (bvb 1u gratis en 2 euro per bijkomend uur, verderop 2u gratis en 1 euro per uur, nog verder 4u gratis en 0,5 euro per uur). Dit kan nog steeds in combinatie met de Shop&Go zones maar zal ook voorkomen dat de straat als gratis staanplaats wordt gebruikt. In een handelscentrum horen ook geen bewonerskaarten thuis... Om leegstand snel ingevuld te krijgen, kan de stad ook actief handelaars in andere steden benaderen om hier een nieuwe vestiging te openen. Zeker als het gaat om winkels waar we er in Ninove nog geen van hebben en waar er ook geen van in de buurt te vinden zijn.Een (betalende, beveiligde en goed uitgeruste) vrachtwagenparking waar beroepschauffeurs kunnen overstappen van eigen vervoer (fiets of auto)naar de vrachtwagen en omgekeerd, kan helpen de woonomgevingen vrachtwagenvrij te houden. Nu hebben die mensen dikwijls geen andere keuze dan de wet te overtreden.

WARM WATER EN WIEL ZIJN AL UITGEVOENDEN, EEN LOCATIE VOOR STARTERS

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Voor kleinere en startende bedrijven zou een flexibel indeelbaar 'incubatiegebouw' nuttig kunnen zijn. Een plaats waar ze de markt kunnen aftasten en zien of hun idee levensvatbaar is zonder zelf al te grote investeringen in vastgoed te moeten doen. Bedrijven die verder willen gaan zullen dan na verloop van tijd wel een eigen stek moeten zoeken om plaats te maken voor een nieuwe starter.

WATERSPORT OP DE DENDER

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Tussen de Fabelta en de Ring ligt een gebied dat perfect geschikt is om een jachthaven aan te leggen, met mogelijkheid tot waterrecreatie. Die jachthaven zorgt niet alleen voor meer buffercapaciteit, maar is ook een meerwaarde voor de bewoning die er op de Fabelta site ooit zal komen. Het is ook een mooi element voor wie langs de Ring rijdt. Gezien in de buurt geen gelijkaardig initiatief bestaat van die omvang, is dit een extra toeristische troef voor Ninove.

OVERAL GRATIS PARKEREN, MAAR NIET OVERAL EVEN LANG

Kurt van den Driessche•7 jaar geleden Hoe dichter bij het centrum, hoe minder gratis minuten je krijgt en hoe duurder de betalende zijn (bvb half uur gratis en dan 3 euro per uur). Verder van het centrum mag je dan langer gratis staan, en wordt de kost per uur lager (bvb 1u gratis en 2 euro per bijkomend uur, nog wat verderop wordt dat 2u gratis en 1 euro per uur, nog verder 4u gratis en 0,5 euro per uur). Dit kan nog steeds in combinatie met de Shop&Go zones maar zal ook voorkomen dat de straat als gratis staanplaats wordt gebruikt voor auto’s die soms nauwelijks gebruikt worden. In een handelscentrum horen ook geen bewonerskaarten of abonnementen thuis...
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab