Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Ninove

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Ninove Home
  • Home
  • Activiteiten
  • Over
  • Veelgestelde vragen

erik neven

Lid sinds 1 augustus 2019

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 5 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

Grote bomen in de binnenstad

erik neven•5 jaar geleden Ondertussen zijn velen ervan overtuigd dat er te weinig groen is in onze binnen stad. In het verleden werden vaak van die liliputters bomen aangeplant die zo min mogelijk bladeren konden verliezen. Nadeel is dat je ze bijna niet ziet staan.Mijn voorstel is dan ook om op Ninoofse pleinen zoals het Stationsplein, de Graanmarkt, het plein voor de Ninia en het Twijnstersplein grote weelderige bomen aan te planten. Ook de Stationsstraat, als verlengde van het Stationsplein, verdient dit groen. Het zou prachtig zijn moest deze straat als toegangspoort naar het stadscentrum het uitzicht van een groene laan krijgen. Omdat het budget van dit initiatief beperkt is tot 5.000€ kunnen niet al de hiervoor voorgesteld pleinen worden beboomd. Persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan het Stationsplein en de Stationsstraat omdat dat ook mijn woonbuurt is.Ook door de nu toch aanvaarde en wetenschappelijk bevestigde opwarming van de aarde is meer groen in de binnenstad bijna een must en moet daar dringend werk van worden gemaakt. Vandaag aanplanten, want bomen hebben toch een 10-tal jaren nodig om te groeien.Mensen zijn soms tegen bomen in de stad omdat bomen in de herfst bladeren verliezen. Dit ongemak is terecht en vraagt in die korte periode extra inspanningen van de stadsdiensten om bladeren te ruimen. Daar tegen over hebben deze bomen ook heel wat voordelen zoals een mooie bloesem in de lente, groen en verkoeling in de zomer en in de herfst een mooie rood-bruine kleur. Ook is het een plek waar vogeltjes kunnen vertoeven. Kortom een mooi contrast met al het beton wat het wonen in de stad aangenamer maakt.

Fietsstraten duidelijk markeren en uitbreiden naar schoolomgeving

erik neven•5 jaar geleden Recentelijk werden enkele straten in de binnenstad omgevormd tot fietsstraten. Een zeer goed initiatief en een goed begin om ook rekening te houden met de zwakke weggebruiker.Maar het kan nog stukken beter: De aanduiding fietsstraat wordt enkel aangegeven in het begin en op het einde van de fietsstraat of wanneer je van een zijstraat de fietsstraat in rijdt. Echter op het traject van de fietsstraat ontbreekt een regelmatige markering die aangeeft dat het nog steeds om een fietsstraat gaat. Vandaag rijden automobilisten de fietsstraat in en 100m verder zijn ze het al weer vergeten. Een regelmatige rode markering en fietslogo op het traject van de fietsstraat zou hiervoor een oplossing kunnen zijn. Kleine verbindingstraatjes met deze fietsstraten, straten van en naar scholen maar ook voor de scholen, werden niet opgenomen als fietsstraat. Het zijn toch ook deze straten waar het autoverkeer "TE DRUK" is en waar fietsers veel veiliger en geruster zouden kunnen fietsen indien dit fietsstraten zouden zijn. Ook zal dan de motivatie om met de fiets bv. naar school te komen groter worden. Een ander voordeel van een fietsstraat is dat de snelheid van het autoverkeer wordt afgeremd en de reeds bestaande regel om maar maximum 30km/uur te rijden in de binnenstad hierdoor ook onrechtstreeks beter zal worden toegepast. Graag zie ik dan ook het budget van 5.000€ besteed aan de bijkomende wegmarkeringen alsook de uitbreiding van de fietsstraten.

Groen in de stad is de verantwoordelijkheid van ons allemaal

erik neven•7 jaar geleden Het ontbreekt onze stad aan groene plekken waar stadsbewoners en -bezoekers even tot rust kunnen komen. Vandaag wordt een bouwperceel voor 100% geoptimaliseerd voor bewoning, garages en autostandplaats. Bestaande voortuintjes worden omgebouwd tot parking(s). Dit resulteert in een monotoom stadsbeeld van tegels, beton en auto's. Zicht op groen en gezellige uitnodigende pleintjes ontbreken.Enkele voorstellen: Vorm straten en buurten, die niet nodig zijn voor het doorgaand verkeer, om tot woon- of leefstraten. Hier is dan enkel plaatselijk verkeer mogelijk (max. 10km/uur) voor garages en laden en lossen, wordt de weg aangelegd als plein van gevel tot gevel, worden groene plekken aangelegd met bomen en bankjes, .... Maar vergeet niet de buurt erbij te betrekken. Kandidaten hiervoor zijn alvast de Sint Joristraat, het Kerkplein, en misschien ook stukken van de Pamelstraat en Nederwijk. Stimuleer het aanleggen van voortuintjes en verbied het omvormen ervan tot parking. Laat bouwpromotoren bijdragen tot de open ruimte. Zij moeten geen ruimte afstaan, maar wel voorzien in het nodige groen. Nog beter is een samenwerking tussen bouwpromotor, RO en de groendienst om aanvullend een publiek groen pleintje te voorzien. Stimuleer op bepaalde plaatsen hoogbouw. Liever 1 appartementsblok van 12 verdiepingen en 75% groene open ruimte dan 4 blokken appartementen van elk 3 verdiepingen zonder groen. Dit kan bv. op de oude OCMW-site of Kaaischooisite, maar ook aan de kant van de Désiré De Bodtkaai. Plant grote bomen aan en niet die lilliputtersbomen zoals vandaag op de Graanmarkt. Laat een boom een boom zijn, die schaduw geeft en die ook haar bladeren mag verliezen. Het is te gemakkelijk om de volledige verantwoordelijkheid voor het groen in de stad in de schoenen van het stadsbestuur te schuiven. Het moet een en/en verhaal zijn waar bestuur, bouwpromotoren, architecten en eigenaars samen moeten werken om de binnenstad te vergroenen. Groen wordt te snel geweerd omdat sommige bewoners vallende bladeren storend vinden en stadsdiensten het opkuisen ervan te arbeidsintensief vinden. Richtlijnen en/of wetten zullen nodig zijn. Bouwpromotoren en veel eigenaars zullen dit niet uit eigen beweging doen. En tot slot: ons stadsbestuur mag natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.

Zone 30 in de binnenstad

erik neven•7 jaar geleden Wat de 30km/uur zone in de binnenstad betreft denk ik dat nog een informatiecampagne nodig is. Ik woon zelf in de binnenstad en een bordje van 30km/uur bij het binnen rijden van Ninove volstaat echt niet om je bewust te maken. Jaren mag je 50km/uur rijden en dat doe je bijna op automatische piloot en dan staat daar ineens op het kruispunt van de Sunco en bordje 30. En daar moet je het dan mee doen.

Woonbuurten leefbaar maken

erik neven•7 jaar geleden Sommige woonbuurten worden nog altijd overheerst door het doorgaand auto verkeer. Voor sommige centrum straten is dit echt niet meer nodig omdat er alternatieven zijn.Een voorbeeld is het Sint Jorisstraatje in Ninove. Parallel aan deze straat heb je de Edmond De Deynstraat waardoor het Sint Joristraatje als voorbeeld in aanmerking kan komen om er een echte woon- of leefstraat van te maken.Hoe zie ik een woon- of leefstraat: uitgezonderd plaatselijk verkeer, Max snelheid: 10km/uur. Liefst kasseien, want die remmen sowieso de snelheid. Een straat zonder stoep, dus van gevel tot gevel, met groene plekken die als gemeenschappelijke voortuintjes kunnen ingericht en gebruikt worden. Gelijktijdig een buurtcomité oprichten, waardoor er inspraak en betrokkenheid is, maar ook een verantwoordelijkheidsgevoel. En natuurlijk dit comité begeleiden en helpen om de lokale problemen op te lossen. ..... Ik ben ervan overtuigd dat dergelijke woonbuurten pareltjes kunnen worden in de binnenstad en waar alle stadsbewoners graag door zal wandelen en/of fietsen. Je kan deze woonbuurten ook zien als toegangswegen tot de binnenstad voor voetgangers en fietsers.Kandidaten zoals het Sint Jorisstraat zullen er genoeg zijn. Ik denk dan ook nog aan het kerkplein en de ruimere omgeving, waar doorgaand verkeer echt niet nodig is. Dit kan een prachtige woonbuurt worden waar alle stadsbewoners rust kunnen vinden, maar ook de toerist welkom zal zijn bij zijn bezoek aan de Ninoofse prachtige abdijkerk. En ja, er zullen altijd enkelingen zijn die het ongelooflijk lastig zullen vinden omdat de sluipweg naar de ring via de Kloosterweg dan niet meer kan gebruikt worden. Maar dat mag niet het enige argument zijn om deze buurt niet gezellig en leefbaar te maken.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab